Semoga Allah memberkati Ustaz2 yang mana ilmu ibu dapati. Amin

Ustaz2 yang dihormati dan dikasihi:- 1. Ust. Mustafa Umar (kelas Harfiah, buku 30 Perkara Penting Dalam Hidup, Sunatullah dan banyak tajuk2 pilihan yang banyak mengentuh hati) 2. Ust. Lokeman Hazli (buku Permata Pemberian yang Indah dan Menjaga Segala Hati yang Lalai, Munyatul Musolli, dan yang memberi ibu petunjuk jalan yang patut diambil untuk selamat) 2011-Hidayatus Salikin (Petunjuk Jalan Bagi Orang Yang Takut Kepada Allah Taala), 3. Ust. Nik Bakri (buku Haqiqat Tasawuf dan Wasiat Agama & Wasiat Iman) dan yang mengijazahkan Wirdun Latiff) 4. Ust. Halim Din (Buku Hadith 40) 5. Ust.Roslan Mohamad (tajuk2 pilihan & hadith) 6. Ust.Shahril Long (ayat2 pilihan dari Al-Quran dan guru yang paling ibu tabik) 7. Ust. Firdaus Sulaiman (Harfiah and ayat2 pilihan) 8. Ust.Kamal Shaari (Buku Rahasia Kematian, Alam Akhirat & Kiamat) 9. Ust.Zulkifli Ahmad (Buku Tanbihul Ghafilin-Peringatan Bagi yang Lupa) 10. Ust.Awang Mamat (2011-Buku Minhajul Abidin (Jalan Para Abid)) 11. Ustazah Kamariah yang membimbing tajwid Al-Quran & Ustaz Shukri Hj Ali yang membimbing taranum dan banyak ustaz2 dan ustazah2 yang lain. Allah rahmatilah kesemua mereka ini.

Friday, June 25, 2010

Sifat Shukur

Ustaz Roslan Mohamad 20 Aug 05


Surah Saba' ayat 13
(Golongan jin itu membuat untuk Nabi Sulaiman apa yang ia kehendaki dari bangunan-bangunan yang tinggi, dan patung-patung, dan pinggan-pinggan hidangan yang besar seperti kolam, serta periuk-periuk besar yang tetap di atas tukunya. (Setelah itu Kami perintahkan): "Beramalah kamu wahai keluarga Daud untuk bersyukur!" Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKu yang bersyukur. )

Shukur adalah satu pujian dari seorang hamba pada Allah s.w.t kerana nikmat yang diberi Allah walaupun sekecil hingga sebesar2nya. Nikmat yang kechil tak ada cuma yang paling besar adalah nikmat Islam dan Iman.

Shukur ada 3 rukun

1. Iktiraf nikmat yang Allah beri secara batin - iman, perkasakan iman walaupun diuji dengan kekayaan atau pun kemiskinan.

2. Tunjukkan secara zahir - buat amal kebajikan. Jangan takabur. Jauhi sifat suka orang puji. Pejamkan mata dalam membuat amal dan -
(a) tanya diri siapa yang beri nikmat untuk membuat amal?
(2) jika boleh tanggoh supaya hati betul2 bersoh
(3) batal jika harapkan pujian orang

3. Jadikan landasan untuk taat pada Allah. Ilmu yang dipelajari diberikan pada orang lain untuk amalan. Ilmu yang dipelajari dijadikan dakwah untuk beramal.

Shukur ada hubung kait dengan hati, lidah dan anggota badan. Dengan hati perasaan sayang dan cinta pada Allah dengan menebal, iman dan takwa. Dengan lidah, sentiasa berzikir. Dengan anggota, jaga anggota dengan kerja yang makruf sahja, jauhkankan dari yang mungkar.

No comments:

Post a Comment