Semoga Allah memberkati Ustaz2 yang mana ilmu ibu dapati. Amin

Ustaz2 yang dihormati dan dikasihi:- 1. Ust. Mustafa Umar (kelas Harfiah, buku 30 Perkara Penting Dalam Hidup, Sunatullah dan banyak tajuk2 pilihan yang banyak mengentuh hati) 2. Ust. Lokeman Hazli (buku Permata Pemberian yang Indah dan Menjaga Segala Hati yang Lalai, Munyatul Musolli, dan yang memberi ibu petunjuk jalan yang patut diambil untuk selamat) 2011-Hidayatus Salikin (Petunjuk Jalan Bagi Orang Yang Takut Kepada Allah Taala), 3. Ust. Nik Bakri (buku Haqiqat Tasawuf dan Wasiat Agama & Wasiat Iman) dan yang mengijazahkan Wirdun Latiff) 4. Ust. Halim Din (Buku Hadith 40) 5. Ust.Roslan Mohamad (tajuk2 pilihan & hadith) 6. Ust.Shahril Long (ayat2 pilihan dari Al-Quran dan guru yang paling ibu tabik) 7. Ust. Firdaus Sulaiman (Harfiah and ayat2 pilihan) 8. Ust.Kamal Shaari (Buku Rahasia Kematian, Alam Akhirat & Kiamat) 9. Ust.Zulkifli Ahmad (Buku Tanbihul Ghafilin-Peringatan Bagi yang Lupa) 10. Ust.Awang Mamat (2011-Buku Minhajul Abidin (Jalan Para Abid)) 11. Ustazah Kamariah yang membimbing tajwid Al-Quran & Ustaz Shukri Hj Ali yang membimbing taranum dan banyak ustaz2 dan ustazah2 yang lain. Allah rahmatilah kesemua mereka ini.

Thursday, June 3, 2010

Istiqomah

Ustaz Roslan Mohamad (Masjid Al-Ehsan 27 Sept 2002)

Hadith dari Abi Amrah Sofian bin Abdullah Ashahaf -
Aku telakh bertem Rasul saw. Tolonglah berikan saya satu kalimah yang mudah. Jawapan dari Rasul - Katakan aku beriman dengan Allah dan aku istiqomah.
Imam Muslim r.a. mentahsirkan; Kita diminta berusaha dalam membuat kerja yang baik2 dan istiqomah (berterusan).
Surah Fusilat ayat 30-32
(Sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinannya dengan berkata: "Tuhan kami ialah Allah", kemudian mereka tetap teguh di atas jalan yang betul, akan turunlah malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa (dengan memberi ilham): "Janganlah kamu bimbang (dari berlakunya kejadian yang tidak baik terhadap kamu) dan janganlah kamu berdukacita, dan terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh syurga yang telah dijanjikan kepada kamu.
[31]
"Kamilah penolong-penolong kamu dalam kehidupan dunia dan pada hari akhirat; dan kamu akan beroleh - pada hari akhirat - apa yang diingini oleh nafsu kamu, serta kamu akan beroleh - pada hari itu - apa yang kamu cita-citakan mendapatnya.
[32]
"(Pemberian-pemberian yang serba mewah itu) sebagai sambutan penghormatan dari Allah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani!)


Hadith dari Abdullah bin Masood -
Aku mendengar Nabi bersabda - Shurga itu lebih hampir pada kau dari selipar tapak kaki kamu pakai begitu juga neraka.
Imam Bukhari dalam tahsirnya - Rasul mengingatkan kita supaya berhati2 kerana setiap langkah kita adalah dosa atau pahala, halal atau haram.
Imam Al-Ghazali dalam tahsirnya - Langkah kita samada ia keshurga atau keneraka. Amal kita yang akan bangkit diakhirat nanti.

Hadith dari Thauban (budak surohan Rasul).
Nabi bersabda : Hendaklah engkau memperbanyakkan sujud sesunggohnya Allah akan angkat satu darjat dan hapus satu dosa.

No comments:

Post a Comment